سبد (0)

ویرایش نمودارها در متلب

برای اینکه اطلاعات نمایش یافته در نمودارها معنی دار و آموزنده باشند، نیاز داریم تا عنوان ها و برچسب ها و توضیحات و دیگر اطلاعات را به نمودارها اضافه کنیم. در بخش های زیر در این فصل، قصد نداریم که از شما یک طراح گرافیک بسازیم اما می خواهیم این امکان را به شما بدهیم تا با استفاده از نمودارهای جذاب، به دیگران کمک کنید تا معنی داده های ارائه شده توسط شما را بفهمند. هدف این بخش این است که به شما کمک کنیم تا بهتر با مخاطبان ارتباط برقرار کنید. در مثال های زیر، از یک نمودار سه بعدی که با استفاده از تابع ()bar3 ایجاد شده است، استفاده می کنیم. 


به دست آوردن شناسه ی یک محور

قبل از اینکه کاری انجام دهیم، به یک شناسه(handle) برای محور فعلی نیاز داریم. بهترین راه برای به دست آوردن یک شناسه، این است که عبارت ()Bar2Axes = gca را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. تابع ()gca شناسه ی نمودار فعلی را برمی گرداند. حالا اگر که عبارت (get(Bar2Axes را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید، خصوصیات مربوط به نمودار فعلی نمایش داده خواهد شد. 


اصلاح برچسب های محور نمودارها

متلب به طور اتوماتیک برچسب هایی را برای محورها نمایش می دهد. اما این برچسب ها عمومی هستند و کار خاصی انجام نمی دهند. برای اصلاح کردن خصوصیات یک محور، به یک شناسه(handle) برای آن محور نیاز داریم. بعد از اینکه طبق گفته ی بالا، شناسه ی محور را به دست آوردیم، می توانیم از خصوصیات مناسب استفاده کنیم و ظاهر محورها را اصلاح کنیم. بعنوان مثال، برای اصلاح کردن برچسب محور x، عبارت xlabel( Bar2Axes, 'X Axis') را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. و همچنین برای محور y نیز عبارت ylabel( Bar2Axes, 'Y Axis') را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. شما همچنین می توانید از تابع zlabel برای محور z استفاده کنید.  

می توانیم برای هر یک علامت های روی محورها، یک برچسب متفاوت تعریف کنیم. به طور پیش فرض به هریک از این علامت ها یک عدد انتساب داده شده است. اما اگر بخواهید یک نام معنی دار را برای علامت های محور x انتخاب کنید،

عبارت set( Bar2Axes, 'XTickLabel', {'Yesterday','Today', 'Tomorrow'}) را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. توجه کنید که برچسب های مورد نظر، با استفاده از آکولادها در داخل یک آرایه ی سلولی قرار دارند. به همین ترتیب، برای مشخص کردن علامت های محور y، عبارت set( Bar2Axes, 'YTickLabel', {'Area 1', 'Area 2', 'Area3'}) را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. شما همچنین می توانید از خصوصیت ZTickLabel نیز استفاده کنید. 

برای کنترل کردن مقادیر محور z،عبارت set( Bar2Axes, 'ZTick', [0, 5, 10, 15, 20,25, 30, 35, 40] ) را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. برای کنترل کردن مقادیر دو محور دیگر نیز می توانید از خصوصیات XTick و YTick استفاده کنید. 

البته برای اینکه علامت های محور z را مشاهده کنید، نیاز دارید تا وسعت(limit) را مشخص کنید(منظور اندازه ی نمودار در جهت محور z است). برای انجام این کار عبارت set( Bar2Axes, 'ZLim', [0 45] ) را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. 

یادآوری: اکثر دستورات تابع ()set دارای یک جایگزین هستند. بعنوان مثال می توانید با استفاده از تابع ()zlim خصوصیت ZLim را تغییر دهید. در این مورد، از دستور ([zlim(Bar2Axes, [0 45 بعنوان جایگزین استفاده می شود. استفاده از تابع ()set دارای یک مزیت می باشد. و آن مزیت عبارت است از اینکه وارد کردن تغییرات در آن، راحت تر می باشد. زیرا تنها کافی است نام یک تابع را  بلد باشید. اما در هر حال، بدون توجه به روشی که شما از آن استفاده می کنید، نتیجه یکسان خواهد بود. 

 هنگامی که احتیاج دارید تا برای کار کردن، به دیگر خصوصیات نمودار دسترسی داشته باشید،می توانید از تابع ()get استفاده کنید. برای کنترل کردن شیوه ی نمایش تمام حالات محورها، خصوصیاتی وجود دارند. بعنوان مثال اگر بخواهید رنگ برچسب های یک محور را تغییر دهید، می توانید از خصوصیات XColor و YColor و ZColor استفاده کنید. عکس 7.6 نتیجه ی تغییرات این بخش را نشان می دهد. 

یادآوری: اکثر خصوصیات نمودارها دارای حالت اتوماتیک هستند. بعنوان مثال برای اینکه کاری کنیم تا خصوصیت ZLim از حالت اتوماتیک استفاده کند، کافیست عبارت zlim( Bar2Axes,'auto') را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. و یا بعنوان یک دستور جایگزین می توانید عبارت set( Bar2Axes, 'ZLimMode', 'auto') را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. توجه کنید که هنگامی که از تابع ()zlim استفاده می کنید، می توانید به آن یک مقدار اختصاص دهید و همزمان حالت را نیز مشخص کنید. اما هنگامی که از تابع ()set استفاده می کنید، برای مقدار و حالت باید از خصوصیات متفاوتی استفاده کنید(ZLim و ZLimMode). اما مهمترین چیزی که لازم است به یاد داشته باشید این است که حالت auto به متلب می گوید که آیتم های مورد نظر را به طور اتوماتیک تنظیم کند. 

نکته: استفاده از دستورات برای تغییر دادن خصوصیات، سریع و دقیق است زیرا دستان شما همیشه بر روی کیبورد قرار دارند و نیازی ندارید تا برای تغییر دادن یک خصوصیت، در محیط متلب به دنبال چیزی بگردید و وقت تلف کنید. اما همواره می توانید با استفاده از محیط متلب، خصوصیات را به راحتی تغییر دهید. برای اینکه نمودار را به حالت ویرایش ببرید، کافیست بر روی دکمه ی Edit Plot کلیک کنید. حالا بر روی عنصری که می خواهید آن را اصلاح کنید، کلیک کنید تا به حالت انتخاب شده در آید. حالا بر روی عنصر انتخاب شده راست کلیک کنید و گزینه ی Show Property Editor را کلیک کنید تا خصوصیات مرتبط با آن عنصر خاص را اصلاح کنید. 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه