سبد (0)

ماتریس های سه بعدی در متلب

ماتریس هایی که قبلا مورد بررسی قرار دادیم، دو بعدی بودند. این ماتریس ها تنها دارای سطر و ستون بودند.اما  ماتریس ها در متلب، تنها به ماتریس های دو بعدی محدود نمی شوند. در فصل 13 با عکس هایی مواجه خواهید شد که از ماتریس های سه بعدی استفاده می کنند. برای تصور ماتریس های سه بعدی، فرض کنید یک کتاب پیش روی شما قرار دارد. جلد کتاب و برگه های آن هرکدام یک ماتریس دو بعدی هستند، که کتاب را تشکیل می دهند. خود کتاب را می توان یک ماتریس سه بعدی در نظر گرفت. 

در زیر، مثالی را در مورد ایجاد یک ماتریس سه بعدی مطرح می کنیم:

ابتدا دو ماتریس دو بعدی به نام های layerone و layertwo ایجاد می کنیم. این نکته مهم است که این ماتریس ها دارای ابعاد یکسانی باشند. ( در این مورد هردو دارای ابعاد 5×3 هستند). سپس این دو ماتریس را بعنوان لایه های ماتریسی به نام mat در نظر می گیریم( منظور از لایه، همان صفحات کتاب است). با انجام این کار، ما یک ماتریس سه بعدی، که دارای دو لایه است را ایجاد کرده ایم، به طوری که هریک از این لایه ها دارای ابعاد 5×3  هستند. بنابراین ماتریس سه بعدی به دست آمده، دارای ابعاد \(3\times 5\times 2\) خواهد بود. 

مثال (ماتریس های سه بعدی در متلب)


 ماتریس های سه بعدی را می توان با استفاده از توابع zeroes و ones و rand نیز ایجاد نمود. برای انجام این کار، کافیست ابعاد مناسب را به این توابع بدهید. بعنوان مثال دستور \(zeros(2,4,3)\) یک ماتریس \(2\times 4\times 3\) که از صفرها تشکیل شده است را ایجاد می کند. 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه