سبد (0)

آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ

آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ

در این بخش از آموزش فتوشاپ، به آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ خواهیم پرداخت.

همان طور که در آموزش های قبلی برنامه ی فتوشاپ بیان شد، در بسیاری از موارد ممکن است کاربران تمایل داشته باشند که عکس مدنظر خود را از نظر رنگ و وضوح رنگ ها دچار تغییراتی نمایند به نحوی که در نهایت باعث افزایش وضوح رنگ گردد به همین دلیل در این آموزش قصد داریم به طریقه ی اجرای این افکت و تغییرات بپردازیم.

از عکس زیر جهت آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ استفاده می کنیم.

A photo of a lake and mountains. Image licensed from iStockphoto by Photoshop Essentials.com.

عکس اصلی

مطابق آن چه در آموزش های قبلی فتوشاپ بیان شد، کاربران برنامه ی فتوشاپ می توانند از طریق پنل Histogram و مشاهده ی نمودار مربوط به عکس هرگونه تغییرات ایجاد شده در هر مرحله را بر روی عکس مشاهده نمایند و یا حتی دست خوش تغییراتی کنند.

طریقه ی دست یابی به پنل Histogram و مشاهده ی نمودار مربوطه در آموزش های قبلی به تفصیل بیان شده است، در شکل زیر نمودار عکس را مشاهده می کنیم:

The Histogram palette in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

پنل Histogram مربوط به عکس مدنظر

در این مرحله از آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ در پنل لایه ها در فتوشاپ پس از انتخاب لایه ی عکس مربوطه بر روی آیکن New Adjustment Layer یا همان آیکن چهارم از سمت چپ کلیک می کنیم و در پنجره ی باز شده گزینه ی Levels را برمی گزینیم:

Selecting a Levels adjustment layer in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب گزینه ی Levels

با انجام این کار یک نمودار یا همان Histogram مطابق آنچه در قسمت قبل مشاهده نمودید، نشان داده خواهد شد که بسیار شبیه به نمودار قبلی می باشد اما اگر به دقت به آن نگاه شود تفاوت هایی نیز ملاحظه خواهد شد.

اولین تفاوت Histogram نشان داده شده از طریق گزینه ی Levels و Histogram نشان داده شده از طریق پنل Histogram گفته شده در ابتدای آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ این است که در نمودار دوم سه فلش سیاه و سفید و خاکستری جهت ایجاد تغییرات بر روی وضوح رنگ ها وجود دارد، دومین تفاوت این دو نمودار در مقدار دهی جهت افکت زیاد و کم کردن وضوح رنگ های سیاه و سفید بر روی عکس می باشد که هر دو این تفاوت به وضوح در عکس زیر مشخص هستند:

Arrows show where the left and right edges of the histogram line up with the gradient below it in the Levels dialog box. Image © 2009 Photoshop Essentials.com


نمودار مربوط به گزینه ی Levels

همان طور که بیان شد سه فلش سیاه و سفید و خاکستری جهت ایجاد تغییرات بر روی وضوح رنگ ها در نمودار مربوط به گزینه ی Levels وجود دارد، کاربران برنامه ی فتوشاپ توجه داشته باشند که مطابق آنچه در قسمت قبلی آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ بیان شد این سه فلش به ترتیب نام برده شده جهت ایجاد تغییرات بر روی قسمت های تیره، روشن و حد وسط عکس می باشند که در شکل زیر نشان داده شده اند:

The white point, black point and midtone sliders in the Levels dialog box in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

سه فلش سیاه و سفید و خاکستری جهت ایجاد تغییرات بر روی وضوح رنگ ها

در این مرحله از آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ جهت مشاهده ی تغییرات بر روی وضوح رنگ ها لغزنده ی مربوط به رنگ سیاه را به سمت راست می کشیم:

Setting a new black point by dragging the black point slider to the left edge of the histogram. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

کشیدن لغزنده ی مربوط به رنگ سیاه به سمت راست

مشاهده می شود که قسمت های تیره تر عکس وضوح بیشتری پیدا کرده اند:

The photo after setting a new black point with the Levels command. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

وضوح بیشتر قسمت های تیره در عکس

حال اگر مطابق آنچه که در ابتدای آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ بیان شد به پنل Histogram در فتوشاپ برویم، می توانیم تغییرات ایجاد شده را بر روی نمودار ملاحظه نماییم:

The histogram in the Histogram palette shows the changes after adjusting the black point. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

تغییرات ایجاد شده بر روی نمودار در پنل Histogram

حال در این مرحله از آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ جهت مشاهده ی تغییرات بر روی وضوح رنگ ها لغزنده ی مربوط به رنگ سفید را به سمت چپ می کشیم:

Setting a new white point by dragging the white point slider to the right edge of the histogram. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

کشیدن لغزنده ی مربوط به رنگ سفید به سمت چپ

مشاهده می شود که قسمت های روشن تر عکس وضوح بیشتری پیدا کرده اند:

The photo after setting a new white point with the Levels command. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

وضوح بیشتر قسمت های روشن در عکس

حال اگر مطابق آنچه که در ابتدای آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ بیان شد به پنل Histogram در فتوشاپ برویم، می توانیم تغییرات ایجاد شده را بر روی نمودار ملاحظه نماییم:

The histogram in the Histogram palette shows the changes after adjusting the white point. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

تغییرات ایجاد شده بر روی نمودار در پنل Histogram

در انتها و  در این مرحله از آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ جهت مشاهده ی تغییرات بر روی وضوح رنگ ها لغزنده ی مربوط به رنگ خاکستری را به سمت راست می کشیم تا تغییرات را ملاحظه کنیم:

Drag the midtone slider to lighten or darken the midtones. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

کشیدن لغزنده ی مربوط به رنگ خاکستری به سمت راست

مجددا اگر مطابق آنچه که در ابتدای آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ بیان شد به پنل Histogram در فتوشاپ برویم، می توانیم تغییرات ایجاد شده را بر روی نمودار ملاحظه نماییم:

The histogram after adjusting the midtone slider. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

تغییرات ایجاد شده بر روی نمودار در پنل Histogram

پس از ثبت تغییرات دلخواه و فشردن دکمه ی Ok می توانیم عکس نهایی را مشاهده کنیم، در زیر عکس اصلی و نهایی جهت مقایسه آورده شده اند.

A photo of a lake and mountains. Image licensed from iStockphoto by Photoshop Essentials.com.

عکس اصلی

Improving image tone with levels. Image licensed from iStockphoto by Photoshop Essentials.com.

عکس نهایی
 

در این بخش از آموزش فتوشاپ، آموزش افزایش وضوح رنگ در فتوشاپ را فراگرفتیم.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه