سبد (0)

دبی

دبی را می توان شهری نام برد که به معنای واقعی الماسی در میان بیابان خشک و گرم است و توانسته است با نداشتن پیشینه و تاریخ  و تنها با جاذبه تجدد و مدرنیته سیلی از توریستها را به سمت خود بکشاند. حال باید دید شهری با این نوع از آب و هوای بسیار گرم چطور توانسته به این سطح از سیستم گردشگری برسد و آیا تنها مراکز خرید و تفریح بار این همه مسافر را در طول سال به دوش می کشند. و عامل اصلی که این شهر به عنوان چهارمین مقصد هوائی جهان قرار دارد چیست؟ برای شما چند دوگانگی که در این شهر وجود دارد را روایت خواهم کرد.

لازم است بدانید در دبی هیچ رودخانه‌ طبیعی وجود ندارد و تنها یک خلیج کوچک طبیعی به نام «نهر دبی» وجود داشته است  که آن را طوری تغییر داده اند تا برای عبور کشتی‌های بزرگ به اندازه ی کافی عمیق باشد. والبته این نهر از شمال شرق به جنوب غرب شهر دبی کشیده شده است. و کشتی های تفریحی زیادی در آن به واریز پول در این کشور مشغول هستند. لازم است بدانید درآمدهای حاصل از نفت و گاز طبیعی کمتر از ۵ درصد درآمد امارات را تشکیل می‌دهند و ساخت و ساز و املاک در اقتصاد این کشور نقش بنیادی را بازی می نمایند و البته شاخص ترین در جهان را نیز دارا است و برج خلیفه‌ دبی با حدود ۸۲۸ متر ارتفاع، بلندترین برج جهان است. به‌علت این که دبی در کویر قرار دارد و آب‌وهوای آن کویری است، گرمای هوا بیداد می کند، باد می‌وزد و هوا شرجی است. متوسط دمای هوا به ۴۱ درجه‌ی سانتیگراد می‌رسد و دمای هوا در شب گاهی به ۳۰ درجه‌ سانتیگراد می‌رسد. با اینکه دبی در وسط بیابان قرار دارد، اما طرفداران ورزش اسکی می‌توانند در مرکز خرید امارات و در فضایی سرپوشیده این ورزش را تجربه کنند و این پایان کار نیست و پارک های آبی دبی در نوع خود کم نظیر بوده و علاقه مندان زیادی را به سمت خود می کشاند.

 

دبی با داشتن بیش از ۷۰ مرکز خرید، پایتخت خرید خاورمیانه نامیده شده است. بازار دبی با داشتن بیش از ۱۲۰۰ مغازه و بر اساس مساحت کل، بزرگترین مرکز خرید جهان است و این در حالی است که نه تنها صنایع دستی شاخصی ندارد بلکه اکثر کالا های موجود ساخت این کشور نیستند و این تجارت درآمد سرشار و اشتغال زائی بسیاری را ایجاد می کند. به عنوان مثال چیزی که فقط در سیستم حمل و نقل شهری آن می بینیم وجود بیش از ۳ هزار تاکسی مشغول کار است که  روزانه به ‌طور متوسط ۱۹۲ هزار سفر را ثبت می‌کنند.البته تمام سرویس‌های تاکسی دبی تحت لیسانس «RTA» بوده و به ‌راحتی توسط بدنه‌ کرمی رنگ و سقف‌هایی به رنگ‌های مختلف قابل شناسایی هستند. کیفیت خودرو که مثال زدنی نیست ولی سطح خدمات و رفتار راننده های آن جالب توجه است. البته  در دبی تاکسی بانوان نیز وجود دارد که سقف آن‌ها صورتی است و به‌ طور انحصاری در خدمت بانوان است و راننده‌ آن‌ها نیز زن هستند.

هتل های دبی نیز که در نوع خود بی نظیر است و باز هم رکورد های جهان را از آن  خود کرده اند و از میان بلندترین هتل‌های جهان، هفت هتل در دبی قرار دارد. همچنین سومین هتل بلند و برجسته ‌ترین آن‌ها به نام «برج العرب» هتلی بسیار لوکس است و به شکل بادبان کشتی طراحی و ساخته شده است. هر ساله هزاران مسافر در این کشتی به گل نشسته سکنی می گزینند و دلارهای خود را در آن جا رها می سازند.علاوه ‌بر بندر رشید که بندر تفریحی به حساب می آید، دبی بزرگترین بندر کانتینری خاورمیانه به نام «بندر جبل علی»  را دارد که در رتبه بزرگترین بندر دست‌ ساخت بشر در جهان قرار گرفته است. بندر جبل علی نهمین بندر کانتینر شلوغ جهان نیز شناخته شده است.

 

بزرگترین باغ گل جهان در سال ۲۰۱۳ و در روز جشن ولنتاین در دبی افتتاح شد. در «باغ معجزه‌ی دبی» چهل و پنج میلیون شاخه گل با آبیاری قطره‌ای پرورش داده می‌شود. «دنیای فراری ابوظبی»  اولین پارک تفریحی فراری در جهان و بزرگترین پارک تفریحی جهان است. آکواریوم آن کم نظیر است و اگر بخواهیم باز هم درمورد این بیابان لم یزرع سابق حرف بزنیم باز هم رکوردار زیرساخت های گردشگری است. حالا حساب کنید شهری مانند اصفهان با این پیشه تاریخی و شرایط آب و هوائی کم نظیر چرا نباید چنین جایگاهی را در عرصه گردشگری داشته باشد.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه