سبد (0)

اصول سئو در تولید محتوا چیست؟

اصول سئو در تولید محتوا چیست؟آموزش اصول مهم تولید محتوا

اصول مهم برای تولید محتوای سئو شده را میدانید ؟

شما بدون سئو کردن محتوا و تنها با تولید یک محتوای ساده نباید انتظار خارق‌العاده‌ای داشته باشید.

رعایت اصول سئو در محتوا موجب تولید محتوای ارزشمند و بهبود جایگاه شما در نتایج جست‌وجو خواهد شد.

سئو چیست ؟ تعریف و معنی SEO (به فارسی سئو) متفاوت است. سئو یا SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization است.

فارسی آن می شود: بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو.اطلاعات بیشتر در مقاله سئو چیست در سئو روز

در مرحله اول اگر آشنایی با چگونگی تولید محتوا را ندارید, آموزش چگونه تولید محتوا کنیم ؟ را بخوانید .

اصل اول سئو در تولید محتوا: تعیین هدف خود از تولید محتوا

می‌توانید تولید محتوا را برای کسب جایگاه در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو انجام دهید. می‌توانید این کار را برای آموزش دادن مطلبی خاص و یا فروش یک محصول انجام دهید. به علاوه، می‌توانید تولید محتوا را با هدف دریافت بک لینک انجام دهید.

اما بخاطرداشته باشید که ایجاد محتوا را تنها برای پر کردن وبسایت و یا وبلاگ انجام دهید.

اصل دوم سئو در تولید محتوا: آنالیز استراتژی تولید محتوا سایت‌های رقیب

یکی از نکات مهم دیگری که بهتر است قبل از تولید محتوا به آن توجه داشته باشید، بررسی استراتژی سایت‌های رقیب در تولید محتوا است.

برای این کار می‌توانید به سایت‌های کسب‌کارهای رقیب خود مراجعه کنید و از نحوه تولید محتواها (ویدئو، عکس، مقاله یا پادکست) و همچنین موضوعات آنها در تولید محتوا ایده بگیرید.

اصل سوم سئو در تولید محتوا: انتخاب موضوع براساس کوئری‌های کاربران

معیار دیگری که قبل از تولید محتوا باید به آن توجه کنید، مسئله کوئری‌های کاربران است. اینکه شما محتوایی را تولید کنید که مطابق با نیاز و خواسته کاربرانتان باشد فوق‌العاده مهم است.

شما باید فکر کنید که مهمترین عبارات کلیدی سرچ شده توسط کاربران در حوزه کسب‌وکار شما چیست.

در واقع، ضروری است که در مورد اطلاعاتی که مخاطبان می‌خواهند با جست‌وجوی یک عبارت خاص به دست آورند، فکر کنید. سپس براساس آنها محتوای خود را تولید کنید. این موضوع را هدف جست‌وجو می‌گویند.

اصل چهارم سئو در تولید محتوا: نوع محتواها

با توجه به نوع فعالیت سایت، و همچنین مخاطبین خود، می‌توانید محتواها را در قالب‌های عکس به همراه توضیحات کوتاه یا بلند، ویدئو، پادکست، مقالات و یا حتی ترکیبی از این موارد تولید کنید.

همیشه موضوع محتوا و کاربران را در نظر بگیرید. بنابراین، محتوایی را تولید کنید که مخاطب‌پسند باشد و بتواند کوئری‌های کاربران را به بهترین شکل ممکن جواب دهد.

اصل پنجم سئو در تولید محتوا: کمیت و اندازه محتواها

یک نکته را بخاطر داشته باشید! هیچ اندازه دقیقی برای حجم و اندازه یک محتوا وجود ندارد.

اما طبق آمار، موتورهای جست‌وجو به محتواهای طولانی‌تر در مقابل محتواهای کوتاه‌تر (با کیفیت یکسان) اهمیت بیشتری می‌دهند.

به هرحال، بسته به نوع فعالیت وبسایت می‌تواند حجم محتواهای تولید شده متفاوت باشد.

مثلاً برای سایت‌های خبری، محتواهایی با طولی در حدود 800 تا 1000 کلمه مناسب و کافی است. چرا که کاربران برای خواندن اخبار و مطالب کوتاه به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند.

در عوض، بهتر است یک وب‌سایت آموزشی، مقالاتی با حدود 2000 کلمه را تولید کنند که تمامی نیازهای کاربران برطرف شود.

اصل ششم سئو در تولید محتوا: تعداد محتواهایی که باید تولید شوند

این موضوع نیز یک جواب قطعی ندارد و با توجه به نوع وب‌سایت پاسخ به این سؤال متفاوت است.

به طور مثال، شاید نیاز باشد که سایت‌های خبری در طول روز بیش از ده‌ها و یا حتی بیش از صدها خبر را منتشر کنند. اما، برای یک سایت آموزشی ارائه 5 تا 8 مقاله تخصصی در طول ماه کافی باشد.

ولی یک نکته را در نظر داشته باشید که در سایت‌های همچون سایت‌های خبری تعداد محتواهای تولید شده نسبت به کیفیت محتواها مهمتر است. اما مثلاً در سایت‌های آموزشی این قضیه برعکس است.

اصل هفتم در تولید محتوا: زمان انتشار محتواها

در گذشته اعتقاد بر این بود که باید پست‌ها و محتواها براساس زمان‌بندی مشخص و در تاریخ و یا حتی ساعات مشخصی انتشار پیدا کنند تا رتبه بهتری به دست بیاورند. اما به نظر می‌رسد که این موضوع مورد تأیید گوگل نیست.

در عوض، برای انتشار محتواها شما باید کاربران را در نظر بگیرید و براساس نیاز آنها پست‌های خود را منتشر کنید.

اصل هشتم سئو در تولید محتوا: کیفیت محتواها

کیفیت محتوا قطعاً مهمترین اصل در سئو سایت است. با تولید محتوایی با کیفیت، منحصر به فرد و مرجع می‌توانید قلب موتورهای جست‌وجو و مخاطبانتان را یکجا به دست بیاورید.

پس هیچگاه سعی نکنید در سایت خود از محتواهای کپی شده و یا تکراری استفاده کنید. زیرا هم با جریمه گوگل مواجه می‌شوید و هم مخاطبین خود را از دست می‌دهید.

به‌علاوه، سعی کنید هنگام نوشتن محتواها از علائم نگارشی استفاده کنید و غلط املائی نداشته باشید.

همچنین، می‌توانید با تغییر رنگ و یا bold کردن عبارات کلیدی و یا عبارات مهم موجب بهبود تجربه کاربران بشوید.

اصل نهم سئو در تولید محتوا: انتخاب عبارات کلیدی برجسته

یکی دیگر از اصولی که در تولید محتوا باید در نظر گرفته شود، انتخاب بهترین عبارات کلیدی است. برای این کار، بهتر است به فکر پیدا کردن عبارات نیچ و منحصربه‌فرد برای خود باشید.

برای شروع بهتر است روی عبارات کلیدی طولانی تمرکز کنید. عبارت کلیدی طولانی هم منحصربه‌فردتر هستند و هم گرفتن رتبه‌ از آنها آسان‌تر است. مخصوصاً اگر با عبارات سرچ شده توسط کاربران دقیقاً تطابق داشته باشند.

اصل دهم سئو در تولید محتوا: بهینه کردن URL صفحه

یکی از اصولی که در سئو محتواها باید در نظر بگیرید، استفاده از کلمات کلیدی در URL صفحات است. اینگونه بهتر مشخص می‌شود که محتوای صفحه شما درباره چیست.

البته توجه داشته باشید که URL شما کوتاه، توصیفی و واضح باشند. به علاوه، سعی کنید در آنها از کلمات غیر ضروری همچون  حروف اضافه و حروف ربط و همچنین علائم نگارشی استفاده نکنید.

به عنوان یک نکته در نظر داشته باشید که در URL بین کلمات از خط تیره (Dash) استفاده کنید. اینگونه پیوند یکتای شما خواناتر می‌شود.

اصل یازدهم سئو در تولید محتوا: بهینه کردن عنوان خارجی محتوا

عنوان خارجی محتوا همان تایتلی است که در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو (SERPs) نشان داده می‌شود. بهینه کردن این عنوان با کلمات کلیدی برجسته محتوا، یکی دیگر از فاکتورهای مهم سئو سایت است.

در حقیقت کاربران با توجه به عنوان خارجی و همچنین توضیحات متا تصمیم می‌گیرند که وارد سایت شما بشنود یا خیر.

سعی کنید از عبارات کلیدی خود را در ابتدای عنوان استفاده کنید. اما از به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی در عنوان پرهیز کنید.

اصل دوازدهم سئو در تولید محتوا: بهینه کردن توضیحات متا

توضیحات متا دیگر فاکتوری است که کاربران برای ورود به سایت شما به آن توجه می‌کنند. توضیحات متا، در وقع همان متنی کوتاهی است که زیر عنوان خارجی صفحه در SERPs نمایش داده می‌شود.

متای دیسکریپشن یا توضیحات متا مکان خوبی است تا با نوشتن یک متن جذاب اما واقعی و شفاف مخاطبین را به سمت سایت خود هدایت کنید.

استفاده از کلمات کلیدی برجسته در توضیحات متا نیز توصیه می‌شود اما نباید بیش از حد باشد.

اصل سیزدهم سئو در تولید محتوا: بهینه کردن عنوان داخلی محتوا (همان تیتر 1 در وردپرس)

عنوان داخلی صفحه همان عنوانی است که کاربران با ورود به سایت شما آن را در بالای محتوا می‌بینند.

در نوشتن عنوان داخلی یا تیتر 1، توجه داشته باشید که از کلمات کلیدی خود در آن استفاده کنید. همچنین عنوان شما واقعی، شفاف و توضیح‌دهنده محتوا باشد.

اصل چهاردهم سئو در تولید محتوا: ساختاربندی محتوا بوسیله تیترها و زیرتیترها و بهینه کردن آنها

ساختار دادن به محتوای سایت خود با استفاده تیترها و زیرتیترها یکی دیگر از نکات سئو محتوا است که موجب بهبود تجربه کاربری (UX) مخاطبین شما می‌شود.

بجز این، با این کار به موتورهای جست‌وجو نیز در درک بهتر محتوا کمک می‌کنید.

همچنین، تیترها فضای بیشتری برای استفاده از عبارات کلیدی برجسته به شما می‌دهند. با بهینه کردن تیترها بوسیله کلمات کلیدی می‌توانید در نتایج جست‌وجو جایگاه بهتری برای محتوای خود به دست بیاورید.

اصل پانزدهم سئو در تولید محتوا: توزیع مناسب کلمات کلیدی در محتوا

استراتژی مناسب در استفاده از عبارات کلیدی یکی دیگر از نکات مهم در سئو محتوا است.

سعی کنید از کلمات کلیدی برجسته خود در عنوان‌ خارجی، توضیحات متا، عنوان داخلی، تیترها و زیرتیترها و همچنین در عنوان و تگ آلت تصاویر استفاده کنید.

اصل شانزدهم سئو در تولید محتوا: تعداد کلمات کلیدی در محتواها

به این نکته شدیداً توجه کنید که بیش از حد از کلمات کلیدی خود استفاده نکنید. برای جلوگیری از تکرار، می‌توانید از مترادف و یا هم‌خانواده‌های کلمات کلیدی استفاده کنید.

سعی کنید از کلمه‎‌های کلیدی خود به میزان کافی استفاده کنید. برای این کار، به حجم محتوای خود و منطقی بودن استفاده از آنها توجه کنید.

اصل هفدهم سئو در تولید محتوا: جلوگیری از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی

زمانی که شما برای عبارات کلیدی مشابه یا یکسان چندین محتوا تولید کرده باشید، رتبه شما در نتایج جست‌وجو برای آن عبارات کلیدی کاهش می‌یابد. اصطلاحاً به این حالت کنیبالیزیشن گفته می‌شود.

مثلاً اگر شما برای یک موضوع، 5 محتوا داشته باشید گوگل نمی‌داند کدام یک از آنها باید رتبه بهتری بگیرد. درنتیجه، شما برای گرفتن رتبه در نتایج جست‌وجو با خودتان رقابت می‌کنید.

برای جلوگیری از این کار در نظر داشته باشید که برای هر عبارت کلیدی یک محتوا داشته باشید و یا اینکه محتواهای خود را در قالب یک محتوا ادغام کنید.

اصل هجدهم سئو در تولید محتوا: لینک‌سازی داخلی و خارجی

لینک بیلدنگ یا لینک‌سازی یکی از مهمترین نکات در سئو سایت است. با ایجاد لینک بین صفحات خود و حتی با دادن لینک به سایت‌های دیگر به گوگل در درک، کرولینگ و همچنین ایندکسینگ بهتر صفحات کمک می‌کنید.

لینک‌سازی موجب بهبود تجربه کاربری و افزایش مدت زمان بازدید از سایت می‌شود.

سعی کنید لینک‌های خود را کامل طبیعی درست کنید و به صفحات مرتبط با موضوع خود لینک بدهید.

اصل نوزدهم سئو در تولید محتوا: تعداد لینک‌‌های داخلی و خارجی

این سؤال پاسخ دقیق و قطعی ندارد. اما برای پیدا کردن تعداد لینک‌های مناسب برای هر محتوا باید به اندازه محتوا و مورد نیاز بودن ایجاد لینک توجه داشته باشید.

در واقع، سعی کنید به صورت کاملاً طبیعی و منطقی لینک‌سازی کنید.

به طور کلی، در یک محتوای 1000 کلمه‌ای داشتن 2 تا 5 لینک خوب است. اما سعی نکنید در محتوای خود مزرعه لینک ایجاد کنید. زیرا با جریمه گوگل خواهید شد.

اصل بیستم سئو در تولید محتوا: ایجاد امکان اشتراک‌گذاری محتواها

یکی از تکنیک‌های خوب برای جذب مخاطبین بیشتر و همچنین بهبود تجربه کاربری مخاطبان، ایجاد دکمه اشتراک‌گذاری محتواها در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب است.

با این کار ترافیک سایت بیشتر شده و یک نوع تبلیغات رایگان برای محتوای شما محسوب می‌شود.

اصل بیست و یکم سئو در تولید محتوا: ایجاد امکان پرسش، پاسخ و یا ارائه نظر در مورد محتوا

این اصل، فاکتوری مهم برای تعامل بیشتر کاربران در سایت، افزایش مدت زمان بازدید آنها و همچنین بهبود تجربه کاربری آنها است.

سعی کنید به تمامی سؤالات کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ بدهید. به علاوه، نظرات مفید و مرتبط کاربران را نیز به نمایش بگذارید.

اصل بیست و دوم سئو در تولید محتوا: جلوگیری از ایجاد محتواهای تکراری

زمانی که گوگل در سایت شما با چند URL دارای محتوای یکسان یا بسیار شبیه به هم روبرو می‌شود، مشکل محتوای تکراری به وجود می‌آید.

در چنین مواردی، گوگل متوجه نمی‌شود کدام یک از این URLs بالاتر هست و در نتیجه برای همه آنها رتبه کمتری در نظر می‌گیرد.

برای جلوگیری از این کار می‌توانید محتواهای تکراری خود را حذف کرده و یا آنها را ادغام کنید. همچنین می‌توانید از ریدایرکت 301 و یا تگ کنونیکال استفاده کنید.

اصل بیست و سوم سئو در تولید محتوا: بروزرسانی محتواها

سعی کنید همیشه محتواهای خود را تازه نگه دارید و آپدیت کردن مطالب محتواها را دست کم نگیرید.

گوگل سعی می‌کند همیشه به روزترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار بدهد. بنابراین، باید به طور منظم محتواهای خود را بروزرسانی کنید. مهمتر اینکه، نباید اطلاعات قدیمی، غلط و منسوخ شده در اختیار مخاطبین خود قرار دهید.

برخی از صفحات شما مهمتر از بقیه هستند. ارزشمندترین محتواهای شما در حقیقت سنگ بنای سایت شما هستند. به این محتواها اصطلاحاً کرنر استون (Cornerstone Content) گفته می‌شود. همیشه بروزرسانی چنین محتواهایی را در اولویت قرار دهید.

اصل بیست و چهارم سئو در تولید محتوا: آنالیز آماری محتواها

برای گرفتن بهترین نتیجه از اصول سئو در تولید محتوا، باید به این اصل مهم نیز توجه کنید.

در واقع، برای داشتن یک استراتژی ارزشمند در سئو تولید محتوا، باید به فکر تجزیه و تحلیل سایت باشید.

با استفاده از ابزارهایی همچون گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول، اچرفز و ... شما می‌توانید از عمکلرد محتواهای خود فیدبک بگیرید. در نتیجه، نقاط ضعف و قوت خود در تولید محتوا را شناسایی کرده و سئو سایت خود را بهبود بدهید.

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه